Wednesday, April 15, 2009

rumah dah siap , tapi ..

Wednesday, April 15, 2009

Kenyataan Dr Ahmad Samsuri
berkenaan dengan isu usul Kerajaan Perpaduan sewaktu
Mesyuarat Agung DPPKS Kali ke 22

Assalamualaikum wbr,
Terimakasih di atas penjelasan dari Wakil Exco Pemuda Serdang mengenai 'Usul Kerajaan Perpaduan'.Berikut adalah penjelasan ringkas saya :

1. Pada asalnya saya tidak bercadang untuk menyentuh isu kerajaan perpaduan dalam ucapan perasmian saya. Tetapi setelah diminta oleh TYDP Kawasan utk bercakap mengenai konsep unity govt. ini, maka saya pun memenuhi permintaan beliau.

2. Ucapan saya jelas. Saya tegaskan bahawa 'kerajaan unity' BUKAN bermaksud 'PAS bergabung dengan UMNO atau BN'. Kerajaan unity adalah semua parti termasuk(sekali lagi saya tulis SEMUA PARTI) dalam negara kita diberi peranan dalam kerajaan. Sekiranya mana2 parti dalam Pakatan Rakyat tidak bersama, maka Kerajaan Unity tidak akan wujud. Sekali lagi saya tulis - BUKAN PAS MASUK UMNO ATAU BARISAN NASIONAL. Titik. Period.

3. Persoalan samada UMNO atau BN menerima atau menolak konsep unity govt ini juga saya jelaskan dalam ucapan saya.

4. Kenapa dan apa perlunya idea unity govt ini timbul juga telah saya jelaskan dalam ucapan saya.

5. Saya ditanya selepas daripada ucapan saya samada konsep kerajaan unity ini di teruskan selepas perubahan kepimpinan dari Pak Lah ke Najib. Jawapan saya kepada sahabat yg membuat usul adalah TERANG dan JELAS iaitu - "atas arahan TGuru Presiden, tak perlu teruskan usul kerana idea unity govt ini ditawaqqufkan" (setelah perubahan kepimpinan negara berpindah kepada Najib).

6. Tidak ada percanggahan antara kenyataan TGuru Presiden dengan TGuru Mursyidul Am. TGuru Mursyidul Am tak setuju PAS bergabung/ masuk BN, TGuru Presiden juga TAK SETUJU PAS masuk BN.Sekian.

Terima kasih.
Dr Ahmad Samsuri Mokhtar

Posted by nuun at 3:08 PM


Kenyataan Ketua DPPK Serdang Berkenaan dengan isu usul Kerajaan Perpaduan sewaktu Mesyuarat Agung DPPKS Kali ke 22

Kenyataan Ketua DPPK Serdang Berkenaan dengan isu usul Kerajaan Perpaduan sewaktu Mesyuarat Agung DPPKS Kali ke 22

Asm,
Saya tak berhasrat sangat untuk response tulisan tuan , kerana saya maklum pandangan politik serta maksud tulisan- tulisan tuan sebelum wujudnya media blog ni. Malah saya mengenali tuan semenjak mengambil barang kohilal di jalan Pahang untuk dijadikan sumber ekonomi jamaah pada zaman kampus lagi . tapi itu bukan persolan utama yang hendak di fokuskan di sini.

Namun , bila mana ia menyentuh perkara yang melibatkan tanggungjawab saya untuk menjelaskan perkara sebenarnya. Terpaksalah bersengkang mata walaupun baru balik dr Kelantan krn urusan muktamar, jelas dari sana pun sudah mendapat persepsi yang berbeza dengan apa yang berlaku hasil tulisan tuan.

“Setelah beberapa kali Pengerusi Tetap mesyuarat meminta sokongan kepada usul itu, tidak ada seorang perwakilan pun yang sudi menyokongnya”

Dari frasa dan keseluruhan tulisan tuan , Jelas sekali tulisan tuan tidak mengambarkan keadaan sebenar apa yang berlaku dalam AGM tersebut. Cukup saya nyatakan disini secara ringkas , dari proses penerimaan usul, terdapat 2 cawangan , mengemukakan usul ini , atas cadangan JK usul , usul ini di terima dan di bahas.

Sebelum itu semasa ucapan perasmian Setpol Presiden telah menjelaskan serba ringkas maksud cadangan kerajaan perpaduan dan konklusi yang buat , cadangan ini perlu dihenti atas perkembangan perubahan politik semasa.

Semasa usul di bentang , Pengerusi Tetap telah membuat sedikit ulasan , dengan hasrat apa yang dinyatakan Setpol dan dan kerelevenan usul tersebut dengan keputusan usul sebelum itu , iaitu mendesak kerajaan menarik balik keputusan mengantung harakah’ . Disebabkan usul tersebut tidak dibahas dengan perubahan kpd status terhadap harakah, Pengerusi Tetap bertanyakan pandangan perwakilan terhadap Usul Kerajaan Perpaduan , di samping wakil cawangan yang menyokong usul tersebut menjelaskan pendiriannya semula selepas mendapat pandangan setpol presiden , maka usul tersebut tidak diterima untuk dibahas. bukannya , tidak ada seorang perwakilan pun yang sudi menyokongnya”

Saya berharap pihak tuan agar lebih berhati hati membuat tulisan , walaupun tuan menyatakan Tidak ada ulasan tetapi bilamana ianya berkaitan Idea dari Presiden dan di rasmikan Setpol presiden ianya ditolak , sebagai orang politik sudah dapat membaca maksud yang tersirat.
Apatah lagi di musim pemilihan ni dan suasana jamaah yang masih belum kebah’ sepenuhnya dengan beberapa pertembungan idea pimpinan sebelum ini.

Tanpa menafikan tulisan di alam maya ini banyak membantu sebagai media baru kita , tetapi tidak kurang juga tulisan di alam maya ni banyak meruncingkan lagi perbezaan pandangan yang akhirnya menimbulkan sentiment sesama ahli yang tidak mendapat maklumat sebenar dan TIDAK BERHAK MENDAPAT MAKLUMAT TERSEBUT.

Akhirnya jamaah juga yang rugi , yang seronok blogger melihat rating blognya mencanak naik dan ulasan bertalu- talu. Musuh sebenar tumpang senyum.

Saya harap pihak tuan dapat menyatakan sumber laporan tuan , agar lain kali tidak berlaku lagi itupun jika tuan rasa bertanggungjawab

Mohd Adram Musa
Ketua Dewan pemuda Pas serdang sesi 2009-2011
Exco Dewan Pemuda Pas Pusat
0133845555

1 comment:

Gurindam Jiwa said...

Ahli "TIDAK BERHAK MENDAPAT MAKLUMAT" tersebut?

Kesian ahli. Bila pilihanraya minta undi. Dah undi tak ada hak.

Rasanya zaman hamba abdi sudah tiada lagi sekarang ini.

Janganlah pandah rendah atau perlekeh kematangan ahli.

Allah tidak beri kita jawatan untuk memperkecilkan orang lain.

:-(