Monday, May 5, 2008

Pendapat


Kemaskini Kerajaan Pakatan Rakyat

Kerajaan Pakatan Rakyat telah melakukan yang terbaik dalam pentadbiran setakat hari ini. Namun jelas dilihat pengaruh dan penguasaan BN-UMNO masih kuat dalam sistem kerajaan negeri yang ada.

Kita perlu sedar tempoh lebih 50 tahun adalah cukup lama bagi rakyat dan segenap jentera kerajaan negeri. Mereka telah sebati dengan sistem , prosedur dan proses yang diacukan oleh BN-UMNO. Bahkan pihak Istana juga sudah terlalu biasa dengan 'budaya dan adat' yang dibentuk oleh umno-bn sejak sekian lama.

Namun Kerajaan Pakatan Rakyat perlu cepat dan bijak menanamkan sikap rasional dan logik dalam pemikiran setiap orang, samada masyarakat atau agensi kerajaan negeri. Ini kerana kemenangan Kerajaan Pakatan Rakyat juga atas dasar pemikiran rasional dan logik yang disebarkan menjelang pilihanraya.

Memang terdapat pelbagai proses dan prosedur , bahkan 'adat dan adab' yang sebati sukar diubah. Tetapi usaha ini tidak perlu tergesa-gesa kerana adalah tidak baik melakukan sesuatu dengan tergesa-gesa. Adalah lebih baik mencari lompong atau kelemahan sesuatu proses dan prosedur terlebih dahulu, kemudian dari situ perbaiki dan ubah secara beransur-ansur.

Umpama benteng atau empangan yang kukuh. PASti ada juga lompong atau kelemahan di mana-mana.. buat permulaan tumpukan kepada kelemahan tersebut, lama-kelamaan benteng mitos dan tahyul pemikiran ini akan roboh juga ibarat air yang deras merobohkan empangan. Tanpa bersusah payah, air dan arus yang deras itu sendiri meruntuhkannya.

Oleh itu, Kerajaan Pakatan Rakyat perlu mengemaskini semula laporan dan maklumbalas masyarakat . Susun semula strategi dan tindakan akan lebih berkesan. Seterusnya dipanjangkan ke lapisan jentera di peringkat bawahan dan parti, perlu disesuaikan dan diselaraskan dengan halatuju kerajaan negeri.

Begitu juga antara parti PAS-DAP-PKR, perlu juga diselaraskan perkara melibatkan aktiviti atau program bersama. Apa yang penting, pertemuan dan perbincangan mengenai hal teknikal dan kebajikan perlu dirancakkan. Dan jangan sekali-kali menyibukkan diri berkaitan hal dasar dan ideologi. Ingatlah, Majoriti Rakyat memberi undi kerana hal berkaitan teknikal dan kebajikan , bukan berkaitan dasar dan ideologi.

No comments: