Monday, July 28, 2008

Pertemuan Pas-Umno bela kebajikan rakyat

Oleh Tuan Nazuri Tuan Ismail
nazuri@bharian.com.my


SHAH ALAM: Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tidak bersetuju dengan Pengerusi DAP, Karpal Singh yang meminta kedudukan Pas dalam Pakatan Rakyat dikaji semula berikutan tindakan parti itu mengadakan rundingan dengan Umno.

Sambil menegaskan Pas tidak melakukan sebarang kesalahan, Pengerusi Perhubungan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor itu mempertahankan tindakan Pas berbincang dengan Umno kerana ia bertujuan menjaga kebajikan rakyat.

Beliau berkata, walaupun Pas sudah membuat keputusan meneruskan pertemuan dan perbincangan, hubungan tiga parti dalam Pakatan Rakyat iaitu PKR, DAP dan Pas tetap mantap.



"Pas tidak melakukan kesalahan. Kerjasama PKR, DAP dan Pas masih mantap. Walaupun pakatan mempunyai perbezaan pendapat, kita masih boleh bekerjasama untuk kebajikan rakyat," katanya selepas merasmikan Bengkel Pentadbiran Tanah dan Peluang Pembangunan di Selangor, di sini semalam.

Abdul Khalid menasihatkan wakil rakyat dan Ahli Parlimen Pakatan Rakyat terus bekerja seperti biasa kerana dakwaan yang mengatakan ia mula retak dan berpecah sekadar spekulasi.

Karpal kelmarin berkata, jaminan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang kepada rakan dalam Pakatan Rakyat bahawa Pas tidak akan meninggalkan pakatan itu bagi menyertai Barisan Nasional (BN) tidak ikhlas dan tidak disokong perkembangan kebelakangan ini.

Beliau juga membidas langkah Pas mengadakan satu lagi pusingan rundingan dengan Umno atas nama perpaduan Melayu dan menyifatkan ia bersifat perkauman dan tidak sejajar dasar DAP dan Pakatan Rakyat.

No comments: