Wednesday, July 30, 2008

Umno terlalu lemah, Pas semakin kukuh-Sanusi Junid

Bekas Naib Presiden UMNO, Tan Sri Sanusi Junid melihat bahawa Umno kini memerlukan PAS untuk mengukuhkan kembali parti itu, sebaliknya PAS tidak memerlukan Umno.

Bekas Menteri Besar Kedah itu juga berkata, kedudukan Umno yang cukup lemah menyebabkan parti itu memerlukan sokongan daripada parti yang kukuh seperti PAS.


“Kerjasama antara dua parti itu akan lebih menguntungkan Umno kerana yang memerlukan kerjasama adalah Umno, sebaliknya PAS tak perlukan kerjasama Umno.”

Beliau juga menyifatkan bahawa Pas mempunyai pilihan untuk membantu Umno atau tidak. Walaubagaimana pun beliau menyokong sebarang bentuk kerjasama untuk kepentingan agama dan bangsa tetapi berharap agar ianya tidak diolitikkannya kerana kerjasama bermotifkan politik bersifat sementara.

Katanya, jika kerjasama antara dua parti tersebut tidak ikhlas, konflik dalaman parti akan berlaku kerana wujudnya perasaan tidak puas hati antara satu sama lain.

“Bagaimanapun, jika kita lihat sekarang, orang Umno sendiri tak percaya Pak Lah, macam mana PAS nak percaya,” katanya.

Kata-kata sinis ini jelas menunjukkan suatu peringatan agar Pas berhati-hati dalam membuat keputusan.

Kini rakyat dan kebanyakkan pemimpin Melayu menaruh harapan yang tinggi untuk Pas menjadi parti alternatif kepada bangsa Melayu yang semakin hilang kepercayaan pada Umno.

No comments: