Tuesday, April 15, 2008

Harakahdaily 15 April 2008

Kerajaan Selangor arah PBT tangguh perobohan rumah setinggan
Nyza Ayob
Tue | Apr 15, 08 | 2:04:12 pm MYT

KUALA LUMPUR, 15 April (Hrkh) - Kerajaan Negeri Selangor telah mengeluarkan surat kepada semua YDP pihak berkuasa tempatan supaya menangguhkan sebarang perobohan setinggan sehingga satu penyelesaian dapat dicapai oleh semua pihak.

Surat bertarikh 10 April 2008 itu telah dikeluarkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Tetap Perumahan, Pengurusan Bangunan Dan Setinggan Kerajaan Negeri Selangor, Iskandar Abdul Samad.

Jelas Iskandar dalam satu kenyataannya, surat tersebut selari dengan polisi baru Kerajaan Negeri Selangor menangani penempatan setinggan dengan cara yang lebih berhemah

Sementara itu, sewaktu dihubungi, beliau mengharapkan penangguhan ini dapat memberi peluang kepada semua pihak berunding untuk mencari jalan penyelesaian terbaik.

Katanya penduduk setinggan di lima tempat di sekitar negeri ini dalam proses perbincangan dengan pihak berkuasa tempatan.

"Setiap setinggan mempunyai permintaan yang berbeza, jadi kita akan lihat kewajaran di setiap kawasan penempatan. Kuasa kerajaan negeri Selangor terhad, yang mana penempatan di tanah tanah kerajaan kita boleh pertimbangkan. Jika tanah yang didiami milik pihak swasta, penduduk perlu berbincang dengan pihak itu," katanya. - mns

No comments: