Monday, April 21, 2008

lumrah perjuangan


Sikap Umno macam Israel terhadap rakyat Palestin - Tuan Ibrahim
Basiron Abdul Wahab
Mon | Apr 21, 08 | 5:31:03 pm MYT


TEMERLOH 21 April (Hrkh) - Penghianatan Umno terhadap PAS semakin terserlah di sebalik suara ajakan perpaduan Melayu.

Pesuruhjaya PAS Pahang, Dato' Tuan Ibrahim Tuan berkata, antara pengkhianatan pemimpin Umno ialah tidak mengiktiraf kemenangan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) PAS yang menang dalam pilihan raya umum 8 Mac lalu.

Dalam pilihan raya umum ke-12 lalu PAS dan DAP menang empat kerusi Dun dan dua parlimen iaitu di Kuala Semantan dan Beserah (PAS), Tras dan Triang (DAP) serta Parlimen Kuantan dan Indera Mahkota (KeAdilan).

Katanya, pemimpin Umno menganggap kerusi Dun dan parlimen (yang dimenangi pembangkang) sebagai kosong tidak berwakil rakyat, sekali gus Adun yang menang itu dinafikan haknya sebagai wakil rakyat yang mewakili penduduk di kawasan terbabit.

Adun-adun berkenaan tidak dijemput menghadiri mesyuarat bersama jabatan kerajaan, tidak diberi peruntukan dan sebagainya.

"Ini menggambarkan betapa khianat dan biadapnya Umno terhadap rakyat yang memilih wakil mereka melalui pilihan raya yang sah," ujarnya ketika ditemui di pejabatnya.

Beliau yang pernah menjadi Adun Jengka (1999-2004) dan menghadpi perkara sama (tidak diiktiraf) membidas sikap dan tindakan Umno itu serta menyifatkanya sebagai tindakan tidak demokratik.

"Sepatutnya pemimpin Umno perlu belajar menghormati kuasa rakyat yang membuat keputusan dalam pilihan raya umum baru-baru ini. Rakyat telah memilih PAS sebagai wakil mereka, kerajaan Umno perlulah menghormatinya, Umno harus sedar kuasa rakyat, jangan sampai rakyat menunjukkan jalan keluar.

"Apa yang ditunjukkan selama ini seperti (membuli kerajaan Kelantan), menafikan hak Adun bukan BN, merampas royalti minyak dan sebagainya itu memang dibenci rakyat, mereka seharusnya tidak mengulangi perbuatan buruk di masa lalu itu," katanya.

Beliau berkata, usaha untuk mengajak PAS dalam apa yang disebut sebagai 'perpaduan Melayu' hanyalah retorik semata-mata selagi Umno terus mengamalkan dasar negatif terhadap Adun, ahli dan penyokong PAS.

Malah, cara Umno menangani isu perpaduan Melayu dilihat tidak jauh berbeza daripada dasar Israel terhadap rakyat Palestine, Israel mengajak Palestine berdamai tetapi pada masa sama terus melakukan pembunuhan terhadap rakyat Palestine setiap hari.

"Umno mengajak PAS berbincang soal perpaduan Melayu tetapi pada masa sama memboikot Adun PAS, tidak memberi peruntukan dan sebagainya, itukah cara Umno untuk berbaik-baik," kata beliau.

Dato' Tuan Ibarhim mengulas rintahan seorang ibu yang terpaksa mendapatkan tanda tangan Adun BN Mentakab, Chua Boon Leong bagi menyokong permohonan untuk mendapatkan bantuan Yayasan Pahang anaknya.

"Susahlah tanda tangan Adun Kuala Semantan tidak laku (tidak diiktiraf Yayasan Pahang), dia orang syaratkan mesti dapatkan tanda tangan Adun BN," keluh ibu tersebut.

Menurut Tuan Ibrahim, perkara itu sepatutnya tidak berlaku kerana kemenangan Adun Kuala Semantan adalah melalui proses pilihan raya yang sah.

"Rakyat sudah memilih Syed Hamid sebagai Adun kenapa pula Yayasan Pahang tidak iktiraf, ini adalah satu contoh keangkuhan pemimpin Umno dan sikap itulah yang dibenci oleh rakyat," ulasnya.

PAS, katanya menyokong setiap permohonan untuk mendapatkan bantuan itu diteliti oleh Adun tetapi kenapa mesti disyaratkan hanya Adun BN sahaja? soalnya.

No comments: